A projekt

A digitális agrár- és élelmiszergazdaság képzéssel szembeni kihívásai nem csak a szűken értelmezett mezőgazdasági, élelemiszeripari termelés szakmai ismereteinek korszerűsítéséről, megújításáról, tartalmi, módszertani, gyakorlati és infrastrukturális fejlesztéséről szólnak, hanem a digitális technológiák és az összekapcsolt digitális információs rendszerek által igényelt matematikai, természettudományi, műszaki, informatikai ismeretek szakterületi alkalmazásának alapvető megújításáról is. Ezek nélkül a kibocsátott szakemberek csak korlátozottan lesznek képesek megfelelni a reálgazdaság követelményeinek.

A SZIE az EFOP 3.4.3-16 pályázat keretében fő fókuszként a felsőoktatásban való részvétel növelését, a lemorzsolódás csökkentését célozza meg, külön hangsúlyt helyezve a hátrányos helyzetű, illetve a hátrányos helyzetű térségből származó hallgatók támogatására, esélyegyenlőségének biztosítására.

A projekttel a lehető legátfogóbban kívánjuk fejleszteni a Szent István Egyetem képzési rendszerét. A tervezett fejlesztéseink az agrárképzésre irányulnak, de indirekt módon az összes képzésre kiható folyamatokat indítanak el. A fejlesztésekkel az alapképzéseket célozzuk meg, de ezek kihatással lesznek, a mesterképzésekre, a szakirányú továbbképzésekre, a felnőttképzésre, a doktori képzésre is.

A projekt alapvető célja a vidékgazdaság, az agrár- és élelmiszergazdaság versenyképességének növelése a Szent István Egyetem képzéseinek fejlesztésével a negyedik ipari forradalom kihívásainak időszakában. A célunk a kifejezetten gyakorlat-orientált digitális pedagógiai módszertanra és új generációs e-learning rendszerre épülő oktatási megoldás kialakítása, amely segítségével az elméleti ismereteken túl az eszközök, gépek, berendezések, szoftverek, különféle (akár veszélyes) anyagok gyakorlati alkalmazása is megvalósítható. A fejlesztés legfontosabb eleme tehát az a tudásmenedzsment keretrendszer, amely olyan önálló tanulást segítő multimédiás tananyagokat és tudásellenőrzési lehetőségeket nyújt a hallgató és a tanár számára is, amely az elméleti ismeretek elsajátítása mellett a gyakorlati kompetenciákat is növeli.

A gyakorlás feltételeit a partner gazdasági szervezetekkel együttműködve valósítjuk meg, részben az intézmény saját laboratóriumaiban, tanüzemeiben, tanműhelyeiben, részben pedig a partner gazdasági szervezeteknél.

Mindezek alapján elmondható, hogy a projekt tervezett eredményei a Szent István Egyetem oktatási innovációján túl hozzájárulnak a magyar agrárgazdaság fejlesztéséhez, gazdasági kibocsájtó képzésének és hatékonyságának növeléséhez is.

A pályázat célja egy kifejezetten gyakorlat-orientált digitális pedagógiai módszertanra és az új generációs e-Learning rendszerre épülő oktatási megoldások, amely segítségével az elméleti ismereteken túl az eszközök, gépek, berendezések, szoftverek, különféle (akár veszélyes) anyagok gyakorlati alkalmazása, valamint a munkafolyamatok precíz végrehajtása is igazoltan eredményesebben oktathatók.

A rendszer jellemzői:

  • a tanulót folyamatosan aktivizálja, motiválja, biztosítja az élményszerű tanulást, a figyelem folyamatos fenntartását, s nem engedi, hogy a hallgató valódi tanulás nélkül csak átlapozza a tananyagot,
  • alkalmazkodik az egyes tanulók ismereteihez, képességeihez stb., így egyénre szabott, mérhetően hatékony elektronikus oktatást tesz lehetővé,
  • igen részletes adatokat gyűjt a hallgatók tanulási tevékenységéről a tananyag elvégzése során, s így menet közben is pontosan meg lehet állapítani, hogy a képzési folyamat mely pontján kell beavatkozni az eredményesebb oktatás érdekében (nem csak a vizsgán derül ki, hogy esetleg probléma van),
  • nagy mennyiségű, módszertanilag kimunkált, elgondolkodtató feladatot és sok feladat-típust alkalmaz, hogy a valós tudásról adjon valós képet,
  • nem pusztán pl. szabály-ismeretet oktat, hanem valós élethelyzetekben a szabályok helyes alkalmazását,
  • nem pusztán eszközök, vagy szoftverek kezelését oktatja, hanem valós munkafeladatok megoldását a szükséges komplex eszközhasználattal.